Eva Jinek: Ode aan de twijfel

Eva Jinek is al jaren een bekend gezicht op televisie met een eigen journalistieke ‘tone of voice’. De talkshowhost is rechtser dan Pauw en minder commercieel dan Humberto. Eva staat voor positief, constructief en open minded. Vreemd genoeg was Eva online nauwelijks vertegenwoordigd. Eind 2016 organiseerden we daarom bij de KRO-NCRV een designsprint voor de digitale strategie bij het merk: Eva Jinek. Dit resulteerde in een mobile first online platform, met een conversational chatbot en een slimme distributiestrategie via Facebook. Ik ben als conceptontwikkelaar betrokken bij het creatieve proces en als productowner verantwoordelijk voor de realisatie. Ik bewaak het concept, de planning en ontwikkel het platform verder door.

Concept:

Eva Jinek leest iedere ochtend de kranten, nieuwssites en blogs, zowel van linkse als rechtse signatuur. Als journalist moet zij van al het nieuws op de hoogte blijven. Die informatie is niet alleen interessant voor haarzelf maar ook voor haar fans, die Eva vertrouwen als merk om het nieuws te duiden. Daarom selecteert Eva sinds 1 januari 2017 samen met een redactie artikelen, video’s of podcasts en voorziet die van haar persoonlijke bevlogen duiding. Deze gecureerde content staat op haar platform onder Eva’s Nieuws en wordt gedeeld via haar chatbot en Facebook. Kernwaarden zijn ‘het niet alles weten’, ‘ode aan de twijfel’, en ‘bekijk het eens vanuit een ander perspectief’. Het concept is vooraf getest in de doelgroep, waaruit bleek dat er een grote behoefte is aan een betrokken journalistiek online platform onder de vlag van Eva. Juist in tijden dat er zoveel informatie beschikbaar is. De persoonlijke duiding aan alle nieuwsinformatie die er al is spreekt mensen erg aan.

 

Website van Eva Jinek

Facebook van Jinek

Project beschrijving

Eva biedt op haar nieuwe platform tegenwicht aan de informatiebubbel en fakenieuws. Een platform tegen de polarisatie. Het platform bestaat uit hoogwaardige content die dagelijks gecureerd wordt door Eva met een redactieteam.

Daarnaast is Eva Jinek het eerste journalistieke merk dat experimenteert met een chatbot als slim distributiemechanisme om de content elke dag bij mensen in hun broekzak te krijgen. De chatbot houd je gepersonaliseerd op de hoogte en wordt op dit moment doorontwikkeld tot een fijnmazige bot met een conversational interface.