AJ+, Now This en Vice NL bewijzen het: jongeren hebben behoefte aan méér dan alleen de headlines van het nieuws. De KRO-NCRV wil die jongeren bereiken en betrekken bij verdiepende en kwalitatieve journalistiek. Daarom zijn we het initiatief Brandpunt+ gestart. Waarin we onderwerpen van verschillende en verrassende perspectieven voorzien. Mobile-first, gemaakt door een autonome, multidisciplinaire redactie van jonge journalisten & (video)designers uít de doelgroep zelf.
De ontwikkelingen resulteerden in een eigen online platform met 300.000 bezoekers per maand en een Facebookcommunity van meer dan 50.000 fans. De volgers zijn onder de 35. Het grootste deel is zelfs tussen de 17 en 25.
Ik ben als conceptontwikkelaar en productowner betrokken bij Brandpunt+. Bij Brandpunt experimenteren we ook met data-journalistiek, 360 graden video en gamification van het nieuws.
Uitgangspunt b+:
Brandpunt+ gaat actief op zoek naar onderwerpen die traditionele media links laten liggen. Of zoeken juist bij de waan van de dag naar een nieuw inzicht, verrassende mening of nog niet gehoorde opiniemaker. Beeldend gebracht met fraaie animaties, visuals en infographics.