‘Het zijn maar borsten’

 

 

(BLOG) Heel lang geleden toen internet nog ‘nieuwe media’ was kwam het nog wel eens voor dat naaktfoto’s van de sterren, die privé bedoeld waren, door hackers online verspreid werden. Dat is zoooo 2000. Tegenwoordig verspreiden de celebs de pikante foto’s zelf via Twitter. Intieme kiekjes worden vanuit de douche voor de spiegel, of in het pashokje, meteen via de mobiele telefoon op Twitter gezet en iedereen kan online van de foto’s meegenieten.

Sterren worden intiem en persoonlijk

Als Rihanna, Anouk of Chrisitina Curry hun sensuele delen twitteren is dat bovendien meteen wereldnieuws. Er wordt online massaal op geklikt en iedereen wil het gezien  hebben.  De foto’s zijn slecht van kwaliteit en amateuristisch, maar dat maakt helemaal niet uit, integendeel, het wordt daardoor alleen maar intiemer en persoonlijker.

Pikante kiekjes van Rihanna

Anouk laat bijvoorbeeld op Twitter weten dat ze lingerie gaat kopen en dat ze ondergoed aan het passen is. Verschillende fans vragen om beeldmateriaal. ‘Pics? I’m a mother for God’s sake?’ en kort daarop verschijnen de billen van Anouk op Twitter  in een rode string. ‘For my true fans I’ll do anything’. Los van haar echte fans ziet iedereen die foto’s, shownieuwssites nemen het bericht meteen over en de klikcijfers gaan skyhigh. Steevast in de top 10 van meest aangeklikte artikelen.

Anouk twittert foto vanuit kleedhokje: ‘For my true fans I’ll do anything’.

Radio –dj Giel Beelen schrijft naar aanleiding van Anouks foto een wedstrijd uit voor de mooiste kont en Anouk overtreft zichzelf door haar volledig blote billen te twitteren. Reacties op diverse fora vinden dat Anouk te ver gaat, en daadwerkelijk te weinig rekening houdt met haar kinderen. Bovendien begrijpen veel reaguurders niet waarom zo’n goede en succesrijke zangeres dat nodig heeft.

De blote billen van Anouk

Christina Curry geeft lichaam gratis weg

Anouk is niet de enige Nederlander die Twitter ontdekt heeft.  Christina Curry laat ook graag haar lichaam zien, haar nieuwe gebleekte tanden en onlangs een filmpje van haar tepelpiercing. Bij Radio 538 vonden ze het raar en vies. Patricia Paay, de moeder van Christina Curry, vond het vooral onnozel om je lichaam gratis weg te geven, terwijl je er bij de Playboy vet voor kan cashen. Christina snapte de ophef niet. Ze vind het overdreven. ‘What everyone fails t realize is: they are just breasts, and I will never care,’ twittert ze. ‘Het zijn maar borsten.’

Twitter: geoliede marketingmachine

Zoals alle ‘moreel verwerpelijke hypes’ komt ook deze trend om ‘intieme en persoonlijke’ pics te twitteren’ vanuit Amerika overwaaien. In de VS hebben de sterren ontdekt dat je met Twitter heel direct en snel internationaal miljoenen mensen kunt bereiken. Twitter is een goed geoliede marketingmachine waar ze uitbundig gebruik van maken. Gaga loopt voorop met meer dan 10 miljoen volgers. Charley Sheen had binnen een dag een miljoenenpubliek die verbijsterd naar zijn literaire, krankzinnige speeches luisteren  en Oprah Winfrey staat thuis te koken en vertelt op Twitter hoe ze pasta maakt.

Amerikanen weten dat sociale media ontzettend belangrijk zijn bij het direct bereiken van de achterban, ver over de televisiegrenzen heen. Bovendien zijn tweets een gemakkelijke manier om nieuwssites te bereiken. Journalisten en online-redacteuren houden tegenwoordig continu de trends op Twitter in de gaten.

Meligheid en verveling op twitter

Onze Nederlandse sterren zijn misschien nog niet zo gehaaid als de Amerikanen. Anouk plaatste de foto’s van haar billen uit verveling, vertelde ze in een interview met de Nieuwe Revu. ‘Zoiets ontstaat uit meligheid, uit verveling. Er zit niets meer achter dan humor.’ Maar de dames weten inmiddels donders goed dat ze met relatief onschuldige sensuele plaatjes op Twitter, maximale media-aandacht kunnen genereren. Het kost niets. Er hoeft geen dure fotograaf ingehuurd te worden en het effect is optimaal. Het is bovendien een slimme manier om extra reclame te maken.

Christina Curry  twitterde een foto van zichzelf in ondergoed met de opmerking  dat ze moest afslanken, omdat ze in sexy bikini’s van het lingeriemerk Sapph over de catwalk moet lopen vanavond in Club Vie te Rotterdam. Uiteindelijk gaat het toch om meer dan alleen maar borsten.